Kedjom-keku.com – Josef Říha: Aspoň něco málo jsem chtěl přispět

Červenec 2015

Rozhovor s Josefem Říhou převzat z: Kedjom-keku.com

Josef Říha: Aspoň něco málo jsem chtěl přispět, když už nejsem tak odvážnej ke kroku, který někteří pro tuto snahu o záchranu podstoupí.

Rád bych vám představil cestovatele, podnikatele a hlavně dobrodruha Josefa Říhu, který se rozhodl podpořit naši snahu o záchranu horského lesa na severozápadě Kamerunu. Pepa se mi před více jak půl rokem ozval emailem, že by rád přispěl na náš ochranářsko-rozvojovo-vzdělávací program. Není mnoho lidí), kteří vám nabídnou pomoc sami od sebe. Mám proto opravdu radost, že mohu Pepu vyzpovídat a dozvědět se víc o jeho životě plném adrenalinu.

Ahoj Pepo. Poznali jsme se teprve před pár měsíci, viděli jsme se pouze dvakrát, a ty ses přesto rozhodl podpořit náš ochranářský program v Kamerunu. Jak ses o našem spolku Kedjom-Keku dozvěděl a co tě přesvědčilo k tomu, abys podpořil zrovna nás?

O vašem programu jsem se dozvěděl od paní Lídy Stellové, která má hodně kontaktů v Africe a já jsem nyní nějaké potřeboval k plánované cestě přejezdu Afického kontinentu. Již dříve mi paní Stellová zařizovala spoustu věcí v odlehlých částech Afriky, např. permit k horským gorilám na jihu Ugandy apod. Co mě přesvědčilo k podpoře Kedjom-Keku, je asi touha zlepšit životní prostředí a zachránit původní přírodu. Vždy jsem těžce nesl vypalování pralesa a tím zmenšování lokalit pro zvířata i jejich vymírání. Aspoň něco málo jsem chtěl přispět, když už nejsem tak odvážnej ke kroku, který někteří pro tuto snahu o záchranu podstoupí.

Podnikáš v různých sférách služeb i lokálního rozvoje. To musí vyžadovat hodně času a energie. Kde jsi sebral sílu a odhodlání začít cestovat? Jaké jsou tvoje nejoblíbenější destinace? Jakou formu dopravy na přesun mezi vytyčenými cíly preferuješ? Nebo chodíš pěšky?

Ano, hodně jsem podnikal a díky tomu jsem se stal nezávislým a peníze mi daly svobodu dělat to, co mě baví. Cestování, společně se sportem, je můj největší koníček, který zabere mnoho času. Snažím se věnovat i mé přítelkyni a dcerce. Rád cestuji do míst méně turistických, a proto cestovatelské příručky typu Lonely planet používám jen k tomu, abych věděl, jakým místům se vyhnout. Dopravu používám místní, ale nejraději se pohybuju po svých, ať už po horách či džunglí a spím ve své hamace nebo stanu. Nedokážu vyzdvihnout, kde se mi líbilo nejvíc, každá země má svou krásnou přírodu a obyvatele. Jeden čas jsem navštěvoval neustále jihovýchodní Asii a nemohl jsem se od ní odpoutat, strávil jsem tam v součtu asi 14 měsíců. Pak jsem měl zase období Střední Ameriky a nyní se vracím opět do Afriky.

Při našem prvním setkání jsi mě lanařil na tradiční závod Rallye Paříž- Dakar. Který jsi, nakonec bez mé účasti (pozn. autora: Ani nevíš, jak rád bych si to zajel s tebou. Čas je ale neúprostný. Tak snad někdy příště.), úspěšně zakončil v senegalské metropoli Dakaru. Trasa vede přes nejbezpečnější část Afriky. Dostal ses do situace, kdy ti šlo o život? Vyhledáváš neúprosný adrenalin nebo máš radši, když je všechno v klidu?

Intercontinental rally, jak se tento závod do Dakaru jmenuje, jsem jel v únoru. A protože jsme si zvolil dobrou kategorii a měli štěstí, dojeli jsme ho na prvním místě ve veteránech. Nikdo jiný totiž v mé kategorii do cíle nedojel :-). Bylo to nádhernejch i náročnejch 14 dní, kdy jsme často bloudili i do 2 hodin ráno a hned za pár hodin zas stáli na startu další etapy. V pouštních etapách jsem víc házel lopatou, než řídil auto, byli jsme totiž nesčetněkrát zahrabaní v písku, protože jsme měli naši Toyotu moc těžkou. Co se týče bezpečnosti, tak v Mauretánii měl pořadatel domluvený ozbrojený doprovod. Asi 100 vojáků, včetně aut s těžkými kulomety, nás hlídalo v každém bivaku. Nevyhledávám nebezpečné situace a už vůbec nemám rád ozbrojené konflikty. Na druhou stranu adrenalin, který je ve sportu či v přírodě, miluju. Do nebezpečné situace jsem se samozřejmě několikrát dostal, ale zde, na této rallye, bylo naštěstí vše v pohodě.

Kam se v nejbližší době chystáš. Nepřijedeš se podívat za námi do Kamerunu?

V říjnu bych se chtěl vrátit do Senegalu, kde jsem zanechal svou zebru, jak nazývám svou Toyotu, rok výroby 1985. Pokud tam ještě bude a nastartuju ji, chci pokračovat přes Gambii, Guineu, Sierru Leone, Libérii, Pobřeží slonoviny do Ghany. A když to vyjde, tak nějak někdy dojedu až k vám do Kamerunu, snad …

Bavili jsme se také o tvých plánech investovat v Kamerunu. Jaké odvětví ekonomiky tě láká nejvíc a proč zrovna Afrika?

Dlouho ve mně leží myšlenka postavit v přírodě ekoresort pro podobně smýšlející lidi. Není tak důležitý, kde to bude, nějaké aktivity už mám i ve Střední Americe. Ale takovej projekt by mě těšil, i když bych tam zrovna nebyl, hřál by mě u srdce. Takže v Kamerunu je to u mě pořád otevřený. ?

Občas přemýšlím, že bych začal sepisovat své zážítky z kamerunské komunity Kedjom-Keku. O Tobě jsem se dočetl, že ses na to už vrhnul. O čem knížka bude a kdy se ji chystáš vydat?

Určitě si myslím, že bys s tím měl začít. I kdyby z toho žádná knížka nikdy nevyšla, tak je to moc důležité! Může to být inspirace i poučení pro mnoho lidí. Díky tomu může vzniknout mnohem víc takových projektů, ať už u mladých, kteří neví, jak začít a  zbytečně by ve snaze pomoci nadělali chyby. Já jsem sice před cca 6 lety začas psát knihu, ale není to o cestování ani nic podobného. Byly to soupisky z mého docela úspěšného podnikání. Snažil jsem se zachytit, jak to je mezi obyčejnýma lidma. Víš, když sepíše knihu Donald Trump, tak je to nedosažitelný a nemožný, ale poznatky malého podnikatele, to je něco jiného. Jinak ale pro nedostatek času jsem to odložil a leží mi to v šuplíku pracovny.

Děkuju za rozhovor i Tvou dosavadní podporu, měj se dobře a třeba jednou naviděnou v Kamerunu.

Děkuji a rád tě přijedu navštívit.

Poznámka autora:
Pepa mezi zodpovídáním na otázky a publikováním rozhovoru za námi do Kamerunu přijel. Na výsledky jeho návštěvy se můžete těšit už brzy. Zatím je to ale tajemství. Odhalíme ho však už příští týden.

Odkaz na rozhovor

Prohlédněte si všechny mé cesty. Stojí to za to.Vyrazit na cestu